الگوریتم و فلوچارت
برای درک بهتر الگوریتم و سهولت در دنبال کردن دستوالعمل های آن از یک سری اشکال خاص برای نشان دادن الگوریتم استفاده می شود که به آن فلوچارت می گوییم.
یا به عبارت ساده تر:
به مجموعه ای از علائم ساده که الگوریتم را به صورت نمادهای تصویری با نموداری تبدیل می کنند گفته می شود.
توضیح: اولین مرحله در حل یک مساله با کامپیوتر، نوشتن الگوریتم و مرحله ی دوم رسم فلوچارت می باشد (رسم فلوچارت درک روش حل مساله را ساده تر می کند) مرحله ی سوم نوشتن برنامه به یکی از زبان ها ی برنامه نویسی است. لازم به ذکر است که اگر بتوانیم برای یک مساله الگوریتم نوشته و فلوچارت مربوط به مساله را رسم کنیم، نوشتن برنامه ی آن از روی فلوچارت بسیار بسیار ساده خواهد بود.
- علائم فلوچارت (مولفه های تصویری)
علامت شروع و پایان: در ابتدای هر فلوچارت از علامت بیضی به مفهوم شروع و خاتمه ی عملیات استفاده می شود.
نکته ی قابل توجه این است که چون هر الگوریتمی فقط دارای یک شروع و پایان است لذا فلوچارت مربوط به آن نیز فقط دارای یک شروع و پایان است.
علامت جایگزینی و انتساب: از علامت مستطیل برای نماشی یک عمل، به خصوص عملیات محاسبه ای یا جایگزینی مقداری و کلا عبارت های انتسابی استفاده می کنیم.
در دستور انتساب ممکن است که بیش از یک فلش به آن وارد شود.
علامت ورودی و نمایش اطلاعات: از علامت متوازی الاضلاع برای نمایش عملیات مربوط به گرفتن مقادیر و داده ها به عنوان ورودی استفاده می کنیم.
علامت شرطی: در عبارات شرطی انجام عملیات منوط به برقرار بودن شرط یا ظرط هایی می باشد، به همین منظور از علامت لوزی برای دستور های شرطی استفاده می کنیم.
علامت چاپ: اگر بخواهیم مقداری راچاپ کنیم از علامت زیر استفاده می کنیم.
ولی اگر هدف فقط نمایش باشد می توانیم از متوازی الاضلاع استفاده کنیم.
دریافت اطلاعات از صفحه کلید: برای دریافت اطلاعات از صفحهح کلید از ذوزنقه استفاده می کنیم.
علامت ادامه: اگر فلوچارت را از یک قسمت قطع کرده و بقیه ی آن را در محل دیگری بنویسیم، برای اتصال دادن این قسمت ها از علامت دایره استفاده می کنیم.
- ۹۳/۰۹/۰۷
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.